خزعلی در صورت رفع تحریم ها امکان حمایت وسیع تری از زنان ایرانی


نیویورک- ایرنا- انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در دیدار با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: در صورت رفع تحریم‌ها امکان حمایت وسیع‌تری از زنان ایرانی وجود خواهد داشت چرا که تحریم‌های یکجانبه، زنان و کودکان را دچار آسیب جدی مخصوصا در تامین نیازهای بهداشتی و دارویی کرده است.


به گزارش ایرنا، دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در حاشیه شصت و ششمین نشست کمیسیون مقام زن در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با  عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.


 معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده انتصاب آقای عبدالله شهید به ریاست هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که همه زنان به‌خصوص زنانی که تحت تحریم یا درگیر جنگ و مشکلات اقتصادی هستند از حمایت وی برخوردار شوند.


 خزعلی به برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید ریاست جمهوری برای توانمندسازی بانوان اشاره کردند و از نقش هماهنگ‌کنندگی آیورا که برای دو سال به ایران واگذار شده است به عنوان یک ظرفیت مهم بین‌المللی یاد کرد.


عبدالله شهید نیز با ابراز خرسندی از دیدار با معاون رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران در امور زنان و خانواده ابراز داشت: حضور هیات جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن حاکی از عزم جدی این کشور در رسیدگی به مسایل بانوان است.


رئیس مجمع عمومی سازمان ملل  علت پذیرش مسوولیت جدید خود را اهتمام به مسایل حقوق زنان و جوانان دانست و حضور زنان را در عرصه‌های تصمیم‌سازی ضروری برشمرد.


عبدالله شهید  در این راستا از برگزاری دوره‌های فلوشیپ برای دیپلمات‌های جوان کشورهای کمتر توسعه یافته متشکل از ۵ زن و ۳ مرد در سال میلادی جاری خبر داد. 


معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده نیز به آموزه‌های اسلام در خصوص حقوق زن اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه در بسیاری از کشورهای اسلامی شبیه کشورهای غربی، زنان موظف به اشتغال و مشارکت در اقتصاد خانواده هستند و علاوه بر آن مسوولیت امور فرزندان و منزل را نیز به عهده دارند ولی متاسفانه تلاش بانوان مخصوصا در منزل غالبا دیده نمی‌شود.


خزعلی از اجرای طرح بیمه سلامت برای بانوان روستایی و تلاش برای ایجاد بیمه برای زنان خانه‌دار خبر داد و تصریح کرد که در صورت رفع تحریم‌ها امکان حمایت وسیع‌تری از بانوان ایرانی وجود خواهد داشت چرا که تحریم‌های یکجانبه زنان و کودکان را دچار آسیب جدی مخصوصا در تامین نیازهای بهداشتی و دارویی کرده است.  طرفین  در پایان بر همکاری و برنامه‌ریزی برای توانمندسازی زنان به منظور ایفای نقش در عرصه‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی تصریح کردند.


به گزارش ایرنا، شصت و ششمین دور از نشست های سالیانه کمیسیون مقام زن بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا از روز دوشنبه  ۱۴ مارس (۲۲ اسفندماه ۱۴۰۰) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شده است.


این نشست که  تا ۲۵ مارس ۲۰۲۲ (۵ فروردین ۱۴۰۱ ) ادامه خواهد داشت با حضور رهبران و مقامات عالی رتبه حوزه زنان کشورها برگزار شده است.


نشست امسال کمیسیون مقام زن با عنوان «دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران در زمینه تغییر اقلیم سیاست ها و برنامه های کاهش خطرات زیست محیطی و بلایا » برگزار می شود.


کمیسیون مقام زن یکی از اولین نهادهای بین‌المللی است که ذیل شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به منظور تصمیم گیری و سیاستگذاری برای بهبود شرایط زنان در جای جای دنیا ایجاد شده است.


این کمیسیون اصلی ترین رکن بین‌المللی است که در خصوص کلیه مسائل مرتبط با زنان، پیشنهادات و گزارش های خود را به دبیرکل سازمان ملل متحد، ارائه کرده و در موارد ضروری برای جلوگیری یا کاستن از موارد نقض حقوق زنان اقدامات فوری صورت می دهد.


در انتخابات اخیر این کمیسیون، با وجود همه کارشکنی‌ها، شاهد موفقیت چشمگیر کشورمان در کسب ۴۳ رای از ۵۴ رای کشورهای عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد بودیم. عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این نهاد تاثیرگذار ملل متحد، از سال جاری آغاز شده و تا  ۴سال ادامه خواهد داشت. این دستاورد بزرگ فرصت مغتنمی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داد تا به شکل پویا، مواضع برحق نظام در مسئله زن و خانواده را در مجامع جهانی مطرح کند .