حمایت مجلس از گسترش همکاری های پولی و بانکی ایران با روسیه


تهران – ایرنا – رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی روند همکاری‌های مشترک اقتصادی و بانکی تهران – مسکو ضمن تاکید بر حمایت مجلس از گسترش همکاری‌ها بر ارتقا سطح تبادلات تجاری ایران و روسیه تاکید کرد.


به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا،  نشست مشترک روسای بانک‌های مرکزی ایران و روسیه با حضور «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مسکو برگزار شد.


در این نشست مشترک ابتدا   «نابی ولینا» رییس بانک مرکزی روسیه با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: روند همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه رو به رشد است و این موضوع در دیدارهای اخیر روسای جمهور ایران و روسیه مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.


وی با ابراز علاقه به گسترش همکاری‌های پولی و بانکی ایران با روسیه گفت: آماده اخذ تصمیمات مناسب در این خصوص  هستیم.


در این نشست «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با ابراز خرسندی از ارتقا روابط اقتصادی ایران گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس از هرگونه توسعه فعالیت‌های اقتصادی برای بهبود تراز تجاری ایران با روسیه حمایت می‌کند.


پورابراهیمی در ادامه افزود: بستر تمامی فعالیت‌های اقتصادی برای صنعت‌گران و فعالان بخش تجاری و بازرگانی دو کشور بهبود و ارتقا همکاری‌های مشترک بانکی است و لذا نقش بانک‌های مرکزی دو کشور بسیار مهم و اساسی است.


وی در ادامه به آمادگی جمهوری اسلامی برای حمایت از سرمایه گذاری‌های دولت و بخش خصوصی روسیه در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال به جنوب به‌زودی شاهد اتفاقات مثبت در عرصه فعالیت‌های اقتصادی برای ۲ کشور خواهیم بود.  


«علی صالح آبادی» رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور گفت: افزایش  همکاری‌های اقتصادی از طریق توسعه و افزایش ظرفیت‌های پولی و بانکی ایران و روسیه امکان‌پذیر است.


وی با اشاره به  وضعیت تراز تجاری ایران و روسیه تاکید کرد: آماده افزایش ظرفیت‌های صادراتی ایران برای پوشش کسری تراز تجاری بین دو کشور هستیم.


«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش کاملی از تصمیمات و برنامه‌های مشترک اقتصادی، گفت: پشتیبانی وزارت امور خارجه ایران از تقویت روابط اقتصادی اولویت سفارت محسوب می شود.


بخش دیگری از برنامه‌های هیات اقتصادی جمهوری اسلامی دیدار با معاون نخست وزیر روسیه بود.


محمدرضا پورابراهیمی، صالح آبادی و کاظم جلالی، با «الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه دیدار و گفت‌وگو کردند.


در این دیدار معاون نخست وزیر روسیه ضمن خوشامدگویی به تیم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران از شرکای خاص روسیه در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی  بوده و برای آن جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم و در این زمان همکاری‌های اقتصادی به دلیل شرایط خاص روسیه نسبت به گذشته  از اهمیت بیشتری برخوردار است.


نواک در ادامه افزود: براساس توافقات و تفاهم نامه‌های انجام شده در سطح روسای جمهور دو کشور آماده اجرای کامل  برنامه های مشترک اقتصادی هستیم.


وی با مثبت خواندن روند رو به رشد همکاری‌های اقتصادی بر لزوم تدوین  جدول زمانبندی اقدامات مشترک تاکید کرد.


صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در این جلسه روسیه را شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و گفت: ایران توسعه فعالیت‌های اقتصادی با روسیه را اولویت خود می‌داند.  


رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: با توافقات خوب انجام شده با بانک‌های تجاری روسیه به زودی شاهد افزایش  فعالیت‌های اقتصادی برای دو کشور خواهیم بود.


پورابراهیمی هم ضمن قدردانی از تلاش برای اجرایی شدن توافقات اقتصادی دو کشور گفت: با تصویب لایحه موافقت نامه تشکیل مناطق آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کمیسیون اقتصادی مجلس و پارلمان ایران و نیز تصویب این قانون در مجلس دومای روسیه زمینه های گسترده همکاری های اقتصادی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به محوریت روسیه فراهم شده است.  


وی در ادامه افزود تاکید ما در مجلس بر اجرایی شدن کامل طرح های اقتصادی بین دو کشور به ویژه دو طرح مشترک و  مهم ریلی  برای تکمیل کریدور ترانزیت شمال به جنوب  ایران است. نخستین طرح مهم، طرح ریلی رشت به آستارا جهت اتصال کریدور مرکزی  از روسیه به ایران  و طرح دوم طرح ریلی گرمسار به اینچه برون برای اتصال  کریدور شرقی است.


رییس کمیسیون اقتصادی در ادامه افزود: جهت اجرایی شدن مصوبات مجلس و افزایش همکاری‌های مهم اقتصادی با کشور روسیه، مجلس از تلاش‌های بی‌وقفه دولت حمایت و پشتیبانی می‌کند.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40