حفاظت از زیستگاه های کشور با اجرای سند ملی آمایش سرزمین


تهران – ایرنا – معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهم ترین بحث در حفاظت از زیستگاه های کشور، اجرای سند ملی آمایش سرزمین است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی بالی با اشاره به روز جهانی زیستگاه ها (۱۱ مهر) اظهار داشت: ایران با توجه به تنوعی که در اقلیم و وضعیت توپوگرافی دارد، دارای تنوع زیستی غنی است به طوری که در برخی از برآوردها جزو ۲۰ کشور برتر دنیا از نظر تنوع زیستی محسوب می شود.


وی افزود: بخشی از این زیستگاه ها که گونه های مختلف جانوری و گیاهی در آنها زیست می کنند و در تعامل با یکدیگر هستند، در قالب مناطق چهارگانه، تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند. البته بخشی از زیستگاه ها و کریدورهای حیات وحش ما هم در خارج از محدوده تحت مدیریت این سازمان هستند و این باعث شده که ما نتوانیم در مناطق چهارگانه خود، تمام تنوع زیستی کشور را تحت پوشش و مدیریت قرار دهیم، اگرچه در یک سیر ۴۰ تا ۴۵ ساله، تعداد مناطق چهارگانه از ۴۵ منطقه به ۳۰۹ منطقه با وسعتی در حدود ۱۹ میلیون هکتار افزایش یافته است که ۱۱.۶ درصد از وسعت کشور را در بر می گیرد.


معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از زیستگاه های ما تحت تاثیر فعالیت های انسانی دچار اختلال در عملکرد اکوسیستمی شده اند تا آنجا که برخی از پروژه های زیرساختی به از هم گسیختگی زیستگاه ها منجر شده اند.


بالی با بیان اینکه در هر زیستگاه یا ناحیه رویشی نوع چالش ها و تعارضات متفاوت است، گفت: به عنوان مثال در حوزه زاگرسی چرای مفرط دام بیش از ظرفیت مرتع از مهمترین چالش ها است. همچنین تغییرات اقلیمی، زادآوری جنگل های بلوط را با مشکل مواجه کرده است.


وی افزود: در حوزه مرکزی ایران، توسعه راه ها باعث شده که ارتباط بین کریدورهای ما قطع شود. در شمال کشور نیز صرفنظر از تغییرات اقلیمی و توسعه راهسازی، تغییر کاربری اراضی از مشکلات اصلی در حفاظت از زیستگاه ها به شمار می آید.


معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: راهکار سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و نگهداری از این زیستگاه ها، ارتقای آنها به مناطق حفاظت شده است تا از این طریق، زمینه حفظ تنوع زیستی در آنها فراهم شود.


بالی تاکید کرد: مهم ترین بحث در حفاظت از زیستگاه های کشور، اجرای سند ملی آمایش سرزمین است، با اجرای این سند، در بارگذاری ها و بهره برداری هایی که در این مناطق انجام می شود، یک نگاه اکولوژیک جاری خواهد شد.


به گفته وی، برای ارتقای کیفیت زیستگاه ها در وهله اول باید یک هماهنگی مطلوب بین دستگاه های اجرایی و حاکمیتی به وجود آید.  


بالی افزود: افزایش اعتبارات جهت پایش و مدیریت زیستگاه ها، خیلی مهم است که البته در این زمینه با قدری کمبود مواجه هستیم.  

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری بر مدیریت یکپارچه زیست بوم ها تاکید شده است، گفت: اگر ما بتوانیم همین سیاست ها  را با همکاری دیگر دستگاه ها اجرایی کنیم یک گام بزرگ برای حفاظت از تنوع زیستی و توسعه پایدار برداشته ایم.


سازمان ملل متحد اولین دوشنبه ماه اکتبر را به عنوان روز جهانی زیستگاه نامگذاری کرده است.
 


وب گردی

“https://sohaeshop.com/product-category/%D8%A2%DB%8C%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C/”>ایفون تصویری “https://iransite.com”>طراحی سایت ایران سایت “https://www.mehrparvaz.com/”>آژانس هواپیمایی مهرپرواز “https://www.alefbatour.com/”>آژانس هواپیمایی الفبای سفر “https://www.trip.ir/”>بلیط هواپیما ارزان “https://upmusics.com/category/dl-nuhe-madahi/”>نوحه های محرم “https://www.eligasht.com/”>قیمت بلیط هواپیما “https://www.flytoday.ir/flight”>بلیط هواپیما