جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست


تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جنگ راه‌حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست، البته از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی‌گری در منطقه به هیچ‌وجه نباید غافل بود.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، «سایمون کاونی» وزیر امور خارجه ایرلند با حسین امیر عبداللهیان درباره مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین و مذاکرات وین تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.


امیر عبداللهیان با اشاره به سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران در ماه گذشته و همچنین دیدار طرفین در حاشیه کنفرانس امنیت مونیخ، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های ایران و ایرلند به نحو تأثیرگذاری افزایش یافته و روابط اقتصادی و تجاری با تهیه یک نقشه راه، بیش از پیش گسترش یابد.


وزیر امور خارجه ایرلند نیز تأکید کرد: در خصوص مذاکرات وین، همه طرف‌ها تمایل به برداشتن قدم نهایی دارند و تلاش بر این است که حداکثر اعتماد و اطمینان برای توافق حاصل شود.


«سایمون کاونی» مسئله تضمین‌های اقتصادی را برای ایران حائز اهمیت برشمرد و افزود: ما به عنوان تسهیل‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱، تلاش مضاعفی داشته‌ایم و ایرلند به نوبه خود می‌تواند نقش اطمینان‌بخشی خود را ایفا کند.


امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: جنگ راه‌حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست. البته از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی‌گری در منطقه به هیچ‌وجه نباید غافل بود.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این راستا تجربه حضور خسارت‌بار بیست ساله آمریکا و ناتو در افغانستان را یادآور شد و تأکید کرد: همچنین در مورد بحران یمن باید جنگ خاتمه یافته و راه‌حل سیاسی در اولویت اول قرار گیرد.


امیر عبداللهیان افزود: قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن واقعیات این کشور را در نظر نگرفته و کمکی به حل جنگ علیه یمن نخواهد کرد.


وزیر امور خارجه ایرلند نیز درباره قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن گفت: ایرلند از این قطعنامه حمایت نکرد و به دنبال گفتگو در یمن است و معتقدیم که سازمان ملل در کشورهایی که شاهد فاجعه انسانی هستیم باید به روند گفتگوها برای حل و فصل بحران کمک کند.


وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند بر تداوم رایزنی و مشورت برای پیگیری روند توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.