تقویت روابط دوجانبه ایران با برزیل تاثیر تحریم ها را کم رنگ کرده


تهران – ایرنا – رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌های ضد حقوق بشری آمریکا با مقاومت و ایستادگی مردم ایران سیاستی شکست خورده است و تقویت روابط دوجانبه به ویژه در بخش‌های کشاورزی با برزیل، تاثیر تحریم‌ها را کم‌رنگ کرده است.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدجواد عسکری با «ترزا کریستیانا»، وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین مواد غذایی برزیل  دیدار کرد.


عسکری با بیان اینکه برزیل بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در آمریکای لاتین است، افتتاح دفتر بازرگانی ایران و برزیل در سن‌پائولو را نمونه بارز توانمندی‌های بخش خصوصی دو کشور در حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: روابط دیرینه و پایدار دو کشور ایران و برزیل، سرمایه‌ای برای گسترش همکاری‌ها و تحکیم روابط دوجانبه است که جمهوری اسلامی ایران برای روابط خود با برزیل به عنوان کشوری بزرگ و مستقل و دارای ظرفیت‌های فراوان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، اهمیت زیادی قائل است.


نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحولات بین‌المللی مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین ایجاد نکرده و روابط جمهوری اسلامی ایران و برزیل همواره مثبت و رو به پیشرفت بوده است، بیان کرد: همکاری‌های پارلمانی نمادی از ابراز تمایل دولت‌های ایران و برزیل برای ادامه دوستی و تحکیم روابط در مسیر منافع دو کشور است.


عسکری، برزیل را کشوری مهم و تأثیرگذار در عرصه سیاست جهانی دانست و با ابراز خرسندی از تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور، گفت: گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و برزیل نقش قابل توجهی در ارتقای روابط فیمابین داشته و تقویت کننده مناسبات دو کشور خواهند بود.


رییس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ارتباطات پارلمانی تسهیل کننده تعاملات در حوزه‌های مختلف بوده و به رشد و ارتقای مراودات و منافع دو ملت کمک شایانی خواهد کرد.


وی تحریم‌های اعمال شده آمریکا در قبال مردم ایران را ظالمانه خواند و گفت: تحریم‌های ضد حقوق بشری آمریکا با مقاومت و ایستادگی مردم ایران سیاستی شکست خورده است.


عسکری تاکید کرد: تقویت روابط دوجانبه به ویژه در بخش‌های کشاورزی، صادرات و واردات با کشورهای مستقلی همانند برزیل، تاثیر تحریم‌ها را کم‌رنگ کرده است.


وی ظرفیت‌های فراوانی را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برشمرد و با تاکید بر اجرایی شدن توافقات صورت گرفته، تصریح کرد: صادرات محصولات پتروشیمی، نفتی و غذایی ایران به برزیل و خریداری محصولات کشاورزی از آن کشور به ارتقای مراودات و توسعه ارتباطات فیمابین منجر خواهد شد و در قالب تهاتر کالا علاوه بر واردات محصولات کشاورزی از برزیل، ظرفیت‌های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران هم در نظر گرفته  می شود. 


رییس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در واقع در مقابل وارد کردن نهاده‌های دامی، کود اوره و سایر محصولات پتروشیمی و همچنین خشکبار مثل پسته، انجیر، خرما و مویز را صادر خواهیم کرد.


عسکری در رابطه با حمل و نقل کالاهای میان دو کشور، بیان داشت: بالغ بر ۱۲۰ کشتی قاره‌پیما داریم که متعلق به شرکت شستا است که صحبت‌های اولیه را انجام دادیم و در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.


وی به گردشگری کشاورزی و کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: تجار و سرمایه گذاران ما این آمادگی را دارند که هم در زمینه گردشگری کشاورزی اقدام کنند و هم در کشور برزیل کشت فراسرزمینی را دنبال کنند.


برزیل از هر اقدامی در راستای افزایش تعاملات در زمینه‌های مختلف با ایران استقبال می‌کند


وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین مواد غذایی برزیل هم در این دیدار با اشاره به تمایل کشورش برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: برزیل و ایران از ظرفیت فراوانی برای گسترش همکاری‌ها در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و کشاورزی برخوردار هستند.


خانم ترزا کریستیانا افزود: برزیل معتقد به توسعه روابط اقتصادی، کشاورزی و فناوری با ایران است و از هرگونه اقدامی در راستای افزایش تعاملات در زمینه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند.


وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین مواد غذایی برزیل تقویت روابط دو کشور در حوزه‌های گوناگون به ویژه اقتصادی و تجاری را مهم دانست و گفت: تسهیل فعالیت بازرگانان و توجه به بخش‌های خصوصی و تعاونی می‌تواند به ارتقای سطح مراودات فیمابین کمک کند.