تحلیل داده های رمزگذاری شده بدون رمزگشایی در فیس بوک


فیس بوک مشغول بررسی روش هایی است تا اطلاعات رمزگذاری شده را بدون رمزگشایی تحلیل کند. این روش به این شبکه اجتماعی کمک می کند هم قانونگذاران را راضی کند و هم تبلیغات هدفمند انجام دهد.


به گزارش مهر به نقل از انگجت، طبق گزارشی جدید فیس بوک مشغول انجام تحقیقات و بررسی‌هایی است تا محتوای داده‌های رمزگذاری شده را بدون رمزگشایی، تحلیل کند.


در همین راستا شبکه اجتماعی مذکور، محققان هوش مصنوعی را برای تحقیق در این زمینه استخدام کرده است. چنین تحقیقاتی به فیس بوک اجازه می‌دهد تبلیغات هدفمند را بر اساس پیام‌های رمزگذاری شده واتس اپ ارائه دهد. همچنین ممکن است این شرکت از یافته‌های خود برای رمزگذاری اطلاعات کاربران بدون تغییر در روش‌های تبلیغات هدفمند، استفاده کند.


این حوزه از تحقیق «رمزگذاری هومورفیک» نام دارد که به شدت به ریاضیات متکی است. مایکروسافت، آمازون و گوگل نیز مشغول تحقیق درباره این روش هستند. رمزگذاری هومومورفیک به شرکت‌ها اجازه می‌دهد داده‌ها را در حالت رمزگزاری شده، بخوانند و تحلیل کنند و از سوی دیگر آنها را از تهدیدهای امنیت سایبری حفظ کنند.


البته به گفته فیس بوک هنوز برای تصمیم گیری درباره استفاده از رمزگذاری هومومورفیک در واتس اپ زود است.


در کنار این موارد فیس بوک به طرق مختلف از چنین فناوری سود می‌برد. این شرکت می‌تواند علاوه بر ارائه تبلیغات هدفمند، رگولاتورهای مختلف را راضی کند که درباره شیوه کنترل اطلاعات در شرکت‌های فناوری نگران هستند.


این در حالی است که فیس بوک در سال ۲۰۱۹ از برنامه خود برای رمزگذاری سر به سر در تمام سرویس‌های پیام رسان خود از جمله مسنجر، اینستاگرام و واتس اپ خبر داد. اما آمریکا، انگلیس و استرالیا با ارسال نامه‌ای مشترک از فیس بوک خواستند بدون تضمین حفظ ایمنی کاربران فیس بوک و بقیه پیام رسان ها و همچنین بدون فراهم کردن دسترسی نیروهای مجری قانون به محتوا (برای محافظت از عموم مردم به خصوص کودکان)، این اقدام را اجرایی نکنند.