تاکید رهبر معظم انقلاب بر رشد اقتصاد دیجیتال برای شرکت های استارتاپی


تهران – ایرنا – مدیرعامل اسنپ با تمجید از دیدار اخیر تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب گفت: اقتصاد دیجیتال سه جزء دارد که یکی از اجزای آن، اقتصادهای دیجیتال شده است که در جلسه با رهبر معظم انقلاب، بیشتر روی این جزء تاکید شد.


محمد خلج قاسم آبادی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل اینترنتی اسنپ، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به دیدار هفته گذشته جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور با رهبر معظم انقلاب، گفت: هفته گذشته، فرصتی دست داده شد تا فعالان اقتصادی کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کنند. از حوزه اقتصاد دیجیتال، مجموعه اسنپ به نمایندگی از دیگران مجموعه‌های فعال در این حوزه، برای این دیدار دعوت شد که این دستاورد بسیار بزرگی بود.


وی افزود: این اولین بار بود که نماینده‌ای از کل سیستم استارتاپی و زیست‌بوم فناوری کشور در کنار شرکت‌های بزرگ تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی برای دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی دعوت می‌شد. این اتفاق بزرگی برای حوزه اقتصاد دیجیتال است و نشان می‌دهد این مدل کسب و کارها جایگاه خودشان را در اقتصاد کشور پیدا کرده‌اند.


خلج قاسم‌آبادی افزود: جلسه بسیار خوبی بود، از آن دست جلساتی که می‌توان به خروجی آن امید داشت. مسائل، مشکلات و گزارش‌هایی از سوی هر مجموعه به سمع و نظر ایشان رسید.


رهبری پس از پایان ارائه‌ها و گزارشات فعالین اقتصادی ایشان نقطه نظرات خود را مطرح کردند. تاکید ایشان بر رشد اقتصاد دیجیتال برای شرکت‌های استارتاپی بسیار امیدبخش بود.


تاکید رهبر معظم انقلاب بر رشد اقتصاد دیجیتال برای شرکت‌های استارتاپی بسیار امیدبخش بود


خلج با تاکید بر این‌که اقتصاد دیجیتال سه جزء دارد، افزود: یکی از اجزای آن که هسته اقتصاد دیجیتال را تشکیل می‌دهد به  اپراتورهای موبایل، کامپیوتر و تجهیزات مربوط هستند که بستر و زیرساخت مناسب برای رشد اقتصاد دیجیتال فراهم می‌کند. لایه بعدی اقتصاد دیجیتال است که به اقتصاد پلتفرمی و مشارکتی مربوط می‌شود، سومین جزء اقتصادهای دیجیتال‌شده است که در این جلسه بیشتر روی این جزء تاکید شد.


وی تاکید کرد: اقتصاد دیجیتالشده، به این معنا است که صنایع ما باید کم کم به سمت استفاده از فناوری بروند و به این حوزه نزدیک شوند. به دلیل این‌که زمان زیادی وجود نداشت تا بتوان تمام گزارش‌ها و مشکلات را به سمع ایشان برسانیم، رهبری فرمودند گزارش‌هایی با جزئیات بیشتر تهیه و به دفتر ایشان ارسال شود.


مدیرعامل اسنپ با اشاره به چالش‌هایی که بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال وجود دارد، گفت: یکی از چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، مربوط به قانون‌گذاری این دست کسب‌وکارها است به این معنی که قوانین و مقررات ما از نظر زمانی به روز و کارآمد نیست. قانون‌گذاران ما از ماهیت این شرکت‌ها و کارکردشان خبر ندارند.


وی تاکید کرد: چالش دیگر دوایر اجرایی است. معمولا در زمان اجرای قوانی، تعداد زیادی از تصمیم‌گیران و نهادهای مختلف هستند که عدم اجماع بین آن‌ها وجود دارد و همین مسئله باعث سردرگمی می شود. عدم شناخت کارایی این شرکت‌ها از توسعه و رشد شرکت‌های فناوری جلوگیری می‌کند.


خلج قاسم‌آبادی خاطرنشان کرد: برای حل این چالش‌ها باید ارتباط ۲ سویه‌ای بین کسب و کارها و حاکمیت شکل بگیرد تا ما نیز دغدغه حاکمیت را بشنویم و به درک و شناخت صحیح از استراتژی‌ها در سطح کلان برسیم و به واسطه آن چالش‌ها را پشت سر بگذاریم. چالش دیگر مربوط به نظام مالیاتی است که با الگوی کسب و کارهای اینترنتی همخوانی ندارد و هزینه زیادی را به این حوزه تحمیل می‌کند.


این فعال اقتصادی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث توسعه بازار و دستاوردهای بیشتر در حوزه اقتصاد دیجیتال می‌شود، همگرایی بین کسب‌وکارهای این حوزه است. ما باید از واگرایی که در این مجموعه وجود دارد به همگرایی برسیم. تشکیل کنسرسیوم و همکاری‌های چند جانبه بین شرکت‌های فعال در حوزه کسب و کارهای مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، باعث ایجاد توان و ظرفیت جدیدی شده و همین هم افزایی فعالین حوزه اقتصاد دیجیتال، افزایش توان صادرات فناوری را رقم می‌زند.


مدیرعامل اسنپ درباره گزارشی که از اسنپ در این جلسه مطرح شد، گفت: اسنپ با حدود یک میلیارد سفر در سال، در بین شرکت‌های فعال در صنعت حمل‌و نقل در جهان، رتبه سوم را دارد.


وی تشریح کرد: شرکت حمل‌ونقل bb چین، با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری این کشور، روزانه ۳۰ میلیون و سالانه ۱۰ میلیارد سفر انجام می‌دهد. شرکت اوبر با فعالیت در ۶۶ کشور (۸۰۰ شهر)، سفرهای سالانه خود را به ۱.۴ میلیارد سفر در سال رساندهاست.


خلج تاکید کرد: مجموعه اسنپ در ۲۲۰ شهر ایران فعالیت می‌کند و روزانه ۳ میلیون سفر را پوشش می‌دهد که تعداد سفرهای سالیانه را به چیزی نزدیک به یک میلیارد سفر در سال می‌رساند. در منطقه خاورمیانه از نظر تعداد سفر با اختلاف دارای رتبه اول هستیم و این دستاورد بزرگی است و توان فنی مجموعه را نشان می‌دهد.