اکران سینمایی فیلم مستند امیرکبیر در خون بهمن امسال آغاز می شود



P>سجاد باغشیخی چهارشنبه شب در حاشیه رونمایی از فیلم مستند امیرکبیر در خون در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، راویان این فیلم مستند را خسرو معتضد و سیف‌الله امینیان نام برد و افزود: موسیقی و تیتراژ این فیلم با صدای محمد معتمدی هنرمند برجسته کاشانی انجام شده است.


اکران سینمایی فیلم مستند امیرکبیر در خون بهمن امسال آغاز می‌شود


وی ادامه داد: فیلمبرداری این مستند هفت روز در کاشان و یک روز در کاخ گلستان تهران انجام شد و نکته حائز اهمیت اینکه برای نخستین بار از قبر امیرکبیر به همراه سندهای معتبر پرده‌برداری شده است.


به گفته وی، ضبط این مستند مرداد امسال در خانه‌های تاریخی بروجردی‌ها، طباطبایی، حمام سلطان امیر احمد و باغ فین کاشان آغاز و فیلمبرداری نهایی آن نیز آبان سال‌جاری در کاخ گلستان تهران انجام شد.


تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند امیرکبیر با اشاره به اینکه این فیلم طی هفت ماه با تلاش هنرمندان کاشان در این شهرستان ساخته شد، گفت: در این فیلم روایی و داستانی قسمت‌هایی از سندها و در بخش‌هایی نیز عکس‌ها به تصویر کشیده شده است.


باغشیخی با بیان اینکه این اثر ۵۰ دقیقه‌ای یک فیلم مستند سینمایی است، افزود: پلان‌های بازسازی شده در این مستند شامل قتل امیرکبیر، دسیسه‌های مهد علیا و میرزا آقاخان نوری، بچگی و ناپختگی ناصرالدین شاه و اتفاق‌های دوران سلطنتش است که باعث شد میرزا تقی خان فراهانی از سوی عده‌ای شرور و خائن در کشور و با دسیسه‌های روس و انگلیس به قتل برسد و ایران بزرگمردی همچون امیرکبیر را از دست بدهد.


وی خاطر نشان کرد: فیلم مستند امیرکبیر بیستم دی امسال همزمان با سالروز قتل این بزرگمرد تاریخ ایران با حضور مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تهران رونمایی شد و رونمای این اثر در کاشان نیز امشب (۲۲ دی) در فرهنگسرای مهر صورت گرفت.


اکران سینمایی فیلم مستند امیرکبیر در خون بهمن امسال آغاز می‌شود


در آیین رونمایی و اکران خصوصی فیلم مستند امیرکبیر در خون، شهردار، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی و جمعی دیگر از مسوولان و اهالی فرهنگ و هنر کاشان حضور داشتند.


میرزا محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، نخستین صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار از ۲۸ مهر ۱۲۲۷ تا ۲۲ آبان ۱۲۳۰ شمسی بود که ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام فین کاشان به قتل رسید. قبر وی در حرم امام حسین(ع) قرار دارد.