اوکراین مدعی تلاش روسیه برای تشکیل جمهوری خلق در خرسون شد


تهران- ایرنا- مقامات اوکراینی، روسیه را به تلاش برای تشکیل جمهوری خلق در منطقه خرسون اوکراین از طریق یک همه پرسی متهم کردند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: روس ها اکنون در تلاش برای سازماندهی یک همه پرسی دروغین با هدف تشکیل جمهوری خلق قلابی در خرسون هستند.


نیروهای روسیه شهر بندری خرسون را با ۲۹۰ هزار نفر جمعیت در ۳ مارس پس از یک محاصره سه روزه تصرف کردند. این نخستین شهر بزرگی بود که پس از تهاجم مسکو سقوط کرد.


کولبا مدعی شد که با توجه به “عدم حمایت مردمی”، چنین همه پرسی کاملاً صحنه سازی می شود. وی افزود: در صورت ادامه این کار، تحریم‌های شدید علیه روسیه باید اعمال شود. خرسون، برای اوکراین است و همیشه خواهد بود.


وزیر خارجه اوکراین این حرکت ادعایی را مانند الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در دریای سیاه در سال ۲۰۱۴ دانست؛ زمانی که پس از استقرار نیروها در آنجا یک همه پرسی برای پیوستن به روسیه برگزار شد.


لیودمیلا دنیسوا مدعی‌العموم (آمبودزمان) اوکراین نیز در تلگرام نوشت که نیروهای اشغالگر روسیه با قانونگذاران مجلس محلی تماس می‌گیرند و از آنها می‌خواهند به این طرح رأی دهند.


دنیسوا گفت که چنین همه پرسی در سرزمین اشغالی غیرقانونی خواهد بود؛ زیرا بر اساس قوانین اوکراین، هر مشکلی در مورد سرزمین، تنها با یک همه پرسی سراسری حل می شود.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40