اعتراض پاریس لندن را به تغییر رویکرد در قبال پناهجویان اوکراین


تهران-ایرنا- به دنبال اعتراض فرانسه علیه انگلیس و متهم کردن این کشور به واکنش ناکافی و بدور از انسانیت در کمک به پناهجویان اوکراینی، وزیر کشور انگلیس گفت کشورش طرح های جدیدی را برای افزایش ورود پناهجویان اوکراینی ترسیم کرده است.


به گزارش ایرنا خبرگزاری رویترز نوشت: به دنبال حمله به اوکراین، ساکنان این کشور به لهستان، رومانی، اسلواکی و سایر کشورهای جهان سرازیر شده اند.


بر اساس برآورد سازمان ملل متحد بیش از ۱.۵ میلیون نفر از خانه وکاشانه خود آواره شده اند و سریع ترین بحران پناهجویان را از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون رقم زده است.


روزنامه سان به نقل از پریتی پاتل وزیر کشور انگلیس نوشت: این کشور طرح های جدیدی را برای اجازه ورود پناهجویان بیشتری از اوکراین تدوین کرده است.


انگلیس تاکنون طرح های روادید برای افراد دارای خانواده یا حامی مالی در انگلیس را اعلام کرده است اما دولت از سوی قانونگذاران اپوزیسیون مورد انتقاد قرار گرفته زیرا در مقایسه با همسایگان اروپایی اش به اندازه کافی اقدام نکرده است.


پاتل به روزنامه سان گفت،  ما به فوریت در حال تقویت واکنش خود به افزایش بحران انسانی هستیم و به دیدار خود از مرز لهستان اشاره کرد.


وزیر کشور انگلیس گفت: در حال تحقیق در زمینه گزینه های حقوقی برای ایجاد یک مسیر انسان دوستانه هستم. این بدان معناست که هر فردی که ارتباطی با انگلیس ندارد اما از درگیری ها در اوکراین فرار کرده است می تواند وارد کشور شود.


کشورهای اروپایی در ارائه اقامت موقت به پناهجویان اوکراینی توافق کرده و به آنها اجازه دسترسی به اشتغال، رفاه اجتماعی و مسکن را تا سه سال آینده داده اند.


فرانسه و انگلیس روز یکشنبه درباره نوع رفتار با پناهجویانی که در بندر فرانسوی کاله گرفتار شده اند، دچار نزاع دیپلماتیک شدند.


صدها نفر از اوکراینی‌ها در روزهای اخیر به شهر کاله در شمال فرانسه آمده‌اند و امیدوارند به اقوام مستقر خود در بریتانیا بپیوندند.


به گفته جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه، در روزهای گذشته ۴۰۰ پناهجوی اوکراینی خود را به گذرگاه های مرزی کاله معرفی کرده اند، اما به حدود ۱۵۰ نفر از آنها گفته شد که در کنسولگری بریتانیا در پاریس یا بروکسل ویزا بگیرند.


وی در نامه ای به پاتل  همتای انگلیسی خود نوشت: پاسخ بریتانیا کاملاً نامناسب است و به دور از انسانیت نسبت به پناهندگانی است که اغلب در اضطراب هستند.