اردوغان جایی برای تجزیه طلبی در منطقه وجود ندارد


لیلا اسماعیل نژاد







برچسب‌ها






در هفتمین اجلاس کشورهای ضامن روند آستانه؛


تهران – ایرنا – رئیس جمهور ترکیه با تأکید بر ادامه همکاری‌های کشورهای ضامن روند آستانه گفت: در آینده منطقه ما، جایی برای تجزیه‌طلبی و حضور شاخه‌ها تروریستی وجود ندارد و امیدواریم بحران سیاسی در فرآیندی سیاسی حل و فصل شود.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «رجب طیب اردوغان» سه شنبه شب در هفتمین اجلاس روسای کشورهای ضامن روند آستانه که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه باید همکاری ها را توسعه دهیم و با ادامه همکای‌ها به اهداف اصلی خود برسیم.


وی ادامه داد: مهمترین چیزی که امنیت سوریه را تهدید می کند، ترور است و باید به شکل مداوم مبارزه با «ی.پ.گ»، «پ.ک.ک»  و سایر گروه‌هک‌های تروریستی ادامه یابد چون آنها در عراق به فعالیت‌های تجزیه طلبانه خود ادامه می‌دهند.


اردوغان تأکید کرد: در آینده منطقه ما جایی برای تجزیه طلبی و شاخه‌های این گروه‌های تروریستی وجود ندارد. ترکیه سعی کرده بخش‌های جنوبی خود را از تروریست‌ها پاکسازی کند که با این کار به امنیت سوریه هم کمک کرده است. ترکیه به مبارزه با تروریست‌هایی که دست شان به خون مردم آلوده شد ادامه می‌دهد و امیدواریم بحران سوریه به راحتی رفع شود و بتوانیم در این زمینه با یکدیگر رایزنی داشته باشیم.


رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه رفع نیازهای انسانی سوریه باید ادامه یابد، خاطرنشان کرد: این دغدغه همه ما است و مهاجران سوری باید با حفظ کرامت انسانی و با امنیت به کشورهای خود برگردند.


وی این بحث را از موضوعات اصلی روند آستانه دانست و افزود: امیدوارم تصمیماتی که امروز اتخاذ می‌شود به حل بحران سوریه و رشد روند آستانه کمک کند.


اردوغان تصریح کرد: گرچه گروه‌های تروریستی در منطقه سعی می‌کنند با کسب حمایت‌های خارجی به خاک سوریه دست اندازی کنند و درحالی به فعالیت‌های تجزیه طلبانه خود ادامه می‌دهند که ما نمی‌توانیم نفوذ کنیم.


وی با بیان اینکه بیان جملات درمان دردها نیست، افزود: «پ.ک.ک» و «ی.پ.گ» باید حداقل ۳۰ کیلومتر از مرزهای ما دورتر بروند و در این زمینه با شما به توافق رسیده ایم. باید این مکان ها را که تبدیل به لانه ترور شده پاکسازی کنیم و از دوستان در روند آستانه خواهش می کنیم و انتظار داریم از این فعالیت های ما حمایت کنند.


اردوغان گفت: می دانم شکست مذاکرات کمیته قانون اساسی به معنای شکست روند آستانه است، از همین رو دیدارها و مذاکرات با تنظیم کنندگی سازمان ملل در یکی از مقرهای سازمان ملل باید برگزار شود. متاسفانه تا کنون به نتایج دلخواهی نرسیده ایم که در سایه کمک‌های ترکیه به شکل سازنده‌ای سعی می کنیم نتیجه حاصل شود. اگر این روند با موفقیت پیش نرود در حقیقت ما موفق نشده‌ایم.


رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد: روند آستانه را باید احیا کنیم، باید به افکار عمومی جهان نشان دهیم که مذاکرات کمیته قانون اساسی خوب پیش می رود. رژیم سوریه باید در مذاکرات شرکت کند.


وی با اشاره به وجود برخی نگرانی ها در خصوص ادلب گفت: این نگرانی‌ها را درک می‌کنیم و همه تدابیر لازم را در این زمینه انجام می دهیم. در این مناطق ترکیه میزبان ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار خواهر و برادر سوری است و بحران سوریه ترکیه را از نظر اقتصادی در تنگنا قرار داده و بار سنگینی بر دوش ترکیه از این منظر قرار داده است. بنابراین زمینه بازگشت سوریه‌ای ها به خاک خود باید فراهم شود.


وی تأکید کرد: اگر امنیت در سوریه فراهم شود این مهاجران می توانند با آرامش خاطر به کشور خود بازگردند.

هفتمین «اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه» سه‌شنبه شب با حضور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهور اسلامی ایران، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در سالن اجلاس سران گشایش یافت.