آیت الله خاتمی عید قربان عید فداکاری در راه خداست


تهران- ایرنا – خطیب موقت نماز جمعه تهران با گرامیداشت عید قربان، گفت: این عید، عید فداکاری در راه خداست و قربانی کردن مستحب است و گوشت مصرفی یک ماه خانواده‌های فقیر در این شرایط با قربانی‌های گسترده، تامین خواهید کرد.  


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت‌الله «سید احمد خاتمی» در فرازی از نماز سیاسی – عبادی جمعه تهران در جمع نمازگزاران در محل مصلای امام خمینی (ره) با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج گفت: پیام ارزشمند رهبر معظم انقلاب باید تحلیل شود اما اجمالا ایشان دو چیز را رکن حج اعلام کردند، یکی ذکر و معنویت و دیگری وحدت مسلمین که این دو می‌تواند جامعه مسلمین را به اوج عزت برسانند و به همین دلیل است که دشمنان در پی زدن این هستند؛ هم می خواهند توجه به خدا و ذکر را کم کنند و هم وحدت مسلمین را هدف قرار دهند.  


خطیب نماز جمعه با اشاره به مناسبت روز ۲۱ تیر ۱۳۱۴ افزود: در این روز عُمال رضا خان به مسجد گوهرشاد و متحصنین که به کشف حجاب معترض بودند؛ حمله کردند و مردم را کشتند.  


وی در ادامه با بیان اینکه فلسفه حجاب تکریم شخصیت زن است، تصریح کرد: گوهر عفاف زن با گوهر حجاب او می تواند نقش آفرین باشد. امام خمینی (ره) در این زمینه تصریح کردند که اسلام  می خواهد شخصیت زن را حفظ کرده و از او انسان کارآمد بسازد. مقام زن این نیست که بزک کرده بیرون رود، این مقام زن نیست این عروسک بازی است.


آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه در بیش از ۱۰ آیه قرآن و روایات مختلف سخن از حجاب است، اظهار داشت: حجاب حکم قطعی قرآن است و اکثر مراجع عظام تقلید هم حجاب را از ضروریات دین می‌دانند.


وی با بیان اینکه منش بانوان ایرانی حجاب و پوشش بوده است، گفت: تاریخ بی حجابی در این کشور به دو نفر باز می گردد نخستین فرد قرة العین بهایی بوده که در سال ۱۲۶۳ با بی حجابی مردم را به بهایت دعوت می کرد و دومین فرد رضاخان قلدر بود که در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ او را به ترکیه بردند و ۱۰  روز به او یاد دادند چطور دین ستیز باشد و نخستین چیزی که یادش دادند این بود که برای پیشرفت باید حجاب برداشته شود، آن هم به عنوان نوکر و برده پذیرفت و آمد و عمل کرد که نتیجه آن فاجعه مسجد گوهرشاد شد.  


وی ادامه داد: تاریخچه حجاب قرآن و حضرت فاطمه(س) است و تردیدی ندارم بانوان مسلمان بین تاریخ بی‌حجابی و حجاب، تاریخ خدا و حجاب و حضرت فاطمه (س) را برمی‌گزینند.


خطیب نماز جمعه تهران افزود: امروز حجاب از مساله فرعی گذشته به مساله اصلی تبدیل شده است و هر دولت و کشوری که می‌خواهد مشکل خود را با اسلام اعلام کند؛ حجاب را ممنوع و هر کشوری که می‌خواهد با اسلام آشتی کند، حجاب را آزاد اعلام می‌کند.


خطیب نماز جمعه تهران افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ مصوب کرد که در بیش از ۳۰۰ ماده برای ۳۲ دستگاه تکالیفی را تعیین کرد و رئیس‌ جمهور هم به تازگی آن را ابلاغ کرده است که تاثیر خوبی در گسترش حجاب خواهد داشت.  


وی ادامه داد: مبارزه با منکر بی‌حجابی باید کاملا قانونی باشد و مقابله با این پدیده به صورت خودسر و غیرقانونی، خود منکر است که موجب ایجاد هرج و مرج می‌شود. اقدامات خودسرانه برای مبارزه با بی‌حجابی هم خلاف شرع و هم ضدحجاب است و چه بسا دامن‌زنندگان به بی‌حجابی خود این صحنه‌ها را به وجود بیاورند که باید مراقبت کرد. یک اقدام نادرست و خودسرانه، اثرات تدبیر شایسته برای مقابله با بی‌حجابی را از بین می‌برد.  


آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه کار خودسرانه در نظام جمهوری اسلامی ممنوع و خلاف شرع است، ادامه داد: حجاب قانون است و قانون را اجبار نامیدن مغلطه است و همه‌ جای دنیا قوانین خود را دارد و اجرا می‌شود.


وی با بیان اینکه واژه حجاب اجباری، غلط و برای تخریب حجاب است، اظهار داشت: باید این قانون به عنوان یک حکم شرعی رعایت شود.  


خطیب موقت نماز جمعه افزود: در گناه بی‌حجابی سه گروه گناهکاران هستند؛ گروه اول کسانی که بی‌حجابی می کنند، بی حجابی ضربه زدن به امنیت روانی جامعه و خیانت به مردم است. گروه دوم کسانی هستند که بستر این گناه را با فراخوان فراهم می‌ کنند و در نهایت گروه سوم، کسانی هستند که این بی‌حجابی را تشویق می کنند و این گناه بزرگ را «قشنگ» نامیدن، رضایت به این گناه و به تعبیر امام علی (ع) سهیم شدن در آن است.  


آیت‌الله خاتمی با یادآوری تاریخی کودتای نوژه گفت: این گروه با تمام قدرت‌های دنیا هماهنگ شده بودند که به محض تشکیل دولت کودتا، از سوی آن‌ها تایید شوند اما به لطف خدا یک ربع پیش از آغاز کودتا، کودتاچیان یکجا دستگیر شدند و این لطف مدام به همراه انقلاب بوده و خواهد بود.  


خطیب نماز جمعه تهران در ادامه گفت: خدای امروز همان خدای ۱۳۵۹ است که این کودتا را خنثی کرد.  


آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه تهمت گناه بزرگی است؛ با طرح این سوال که اگر تهمت به مومن گناه باشد آیا تهمت به نظام اسلامی گناه نیست؟ ادامه داد: تهمت به نظامی که جمعی خدمتگزار به صورت شبانه‌روزی به مردم خدمت می‌کنند، گناه است. اینکه گفته شود، خدمتگزاران منافع کشور را به سود منافع کشور دیگر می‌فروشند، تهمت و خیانت است.  


وی ادامه داد: انتقاد در فضای مجازی آزاد است اما تهمت زدن به مسئولان نظام اسلامی عنصر جرم دارد و مدعی‌العموم ورود می‌کند. نمی‌گوییم دهان‌ها بسته شود اما عنصر جرم هم نباید وجود داشته باشد. تهمت به فرد و نظام ممنوع است.  


خطیب موقت نماز جمعه تهران با گرامیداشت عید قربان، گفت: این عید، عید فداکاری در راه خداست و قربانی کردن مستحب است و گوشت مصرفی یک ماه خانواده‌های فقیر در این شرایط با قربانی‌های گسترده، تامین خواهید کرد.  


آیت‌الله خاتمی به عید قدیر اشاره کرد و گفت: دهه ولایت و امامت در پیش است و فرصتی برای معنا شدن این مفهوم بلند فراهم خواهد شد. امامت و ولایت هم از اصول دین است و هم در راس فروع دین است. ولایت فقیه ما در حقیقت قطره‌ای از دریای ولایت اهل بیت (ع) است.


در خطبه نخست نماز عبادی-سیاسی تهران هم آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در دهه اول ذیحجه به یاد خداوند سفارش زیاد شده است؛ گفت: روز عرفه روز دعا و نیایش هم لقب گرفته است و بعد از ماه رمضان لحظاتی را به عظمت عصر روز عرفه نداریم. فضای کشور فضای الهی و زمزمه های مناجاتی خواهد شد. این روز  بار دیگر این باور را تکرار خواهد کرد که ما هیچ هستیم و هر چه هست ذات مقدس خداوند است و باید جز غیر او قطع امید کرد.  


آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه مایوس شدن از مردم و امید به خدا توصیه پیامبر (ص) است، گفت: بسیاری گرچه مدعی بندگی برای خدا هستند اما مشرک هستند که در این زمینه آیات و روایت بسیاری وجود دارد  و عزت مومن در این است که با اتکا به خدا از نیاز به کسی بی نیاز باشد.  


وی با بیان اینکه جلوه انقطاع به خدا ابراهیم بت شکن است، افزود: حضرت ابراهیم در مجازات این بت شکنی در آتشی عظیم افتاد اما با اتکا به امید خداوند از آن رها شد.


 خطیب موقت نماز جمعه با یادآوری شهادت حضرت مسلم(ع) گفت: ایشان نخستین شهید غریب نهضت حسینی بود و بیشتر از خود نگران امام حسین(ع) بود.


این خبر تکمیل می شود … 
 



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40