آمریکا روسیه بیش از ۱۶۰ موشک به اوکراین شلیک کرده است


نیویورک- ایرنا- یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد که روسیه بیش از ۱۶۰ موشک به سمت اوکراین شلیک کرده است.


به گزارش رسانه های آمریکایی،یک مقام ارشد دفاعی آمریکا  به خبرنگاران گفت: روسیه در حملات هوایی خود در مجموع بیش از ۱۶۰ موشک شلیک کرده است.

وی افزود: اکثر آنها موشک های بالستیک با برد کوتاه بوده اند. همچنین تعدادی موشک با برد متوسط و همچنین موشک های کروز از سوی روسیه شلیک شده اند.


به گفته وی، درحال حاضر آمریکا شاهد پیشروی بیشتر نیروهای روسیه به سمت غرب اوکراین نیست.


پیش از این، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که نامش بیان نشده بود، اعلام کرده بود حملات روسیه به اوکراین که از ساعت ۲۱:۳۰ (به وقت آمریکا) آغاز شد، ” شامل پرتاب تقریباً  ۱۰۰ موشک از انواع مختلف توسط روسیه” در “حمله اولیه” بوده است.


وی ادامه داد: این موشک‌ها همچنین شامل «موشک‌های بالستیک با برد کوتاه» به‌عنوان سلاح اصلی،  «موشک‌های بالستیک میان‌برد، موشک‌های کروز، موشک‌های زمین به هوا» و «موشک‌های پرتاب‌شده از دریای سیاه» بوده است.


این مقام آمریکایی افزود :حداقل ۷۵ بمب افکن سنگین و متوسط  روسیه  بخشی از حمله اولیه به اوکراین بودند. مسکو،  از بلاروس در شمال غربی کی یف، چند تهاجم زمینی به اوکراین انجام داده است..
به گفته این مقام، تاکنون، اهداف روسیه در اوکراین شامل پایگاه های نظامی و دفاع هوایی،انبار مهمات و نزدیک به ده فرودگاه بوده است.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به اقدام پوتین با انتشار بیانیه ای گفت: جهان روسیه را مسئول خواهد دانست. پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار  و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت.