6 توصیه برای روزه‌داری سالم


روزه داری در گرمای تابستان کار ساده‌ای نیست. اینکه حدود 17 ساعت گرسنه و تشنه بمانید عاشقی می‌خواهد و ایمان. و خوشا به حال آن‌هایی که این ماه را عاشقی می‌کنند. اما بدانید که بی‌احتیاطی و خطا رفتن می‌تواند سلامتی‌تان را با خطراتی مواجه کند.
افطاری

همیشه این سؤال‌ها وجود دارد که در ماه رمضان چه نوشیدنی‌هایی برای رفع تشنگی بهتر است؟ برای افطار و سحر چه نوع غذاهایی مناسب‌تر است؟ هر چه باشد برای عاشقی کردن در این ماه باید سالم باشید. بنابراین برای داشتن رمضانی آرام و سالم این 6 توصیه را جدی بگیرید.

روزه داری و اهمیت تأمین آب بدن

تأمین آب بدن اساسی‌ترین دغدغه روزه داری بخصوص روزه داری در فصل گرما است. از زمانی که روزه را افطار می‌کنید باید به فکر آب‌رسانی به بدن باشید نه اینکه لحظات نزدیک به اذان صبح لیوان لیوان آب بنوشید. بنابراین کار تأمین آب بدن از همان زمان افطار کلید می‌خورد و هر کس باید به فکر نوشیدنی‌های مناسب باشد. اما این نوشیدنی‌ها و مایعات مناسب کدامند؟ بدون شک آب جایگاه مهمی دارد. اما در کنار آن انواع سوپ‌ها، آش‌ها و به طور کلی غذاهای آبکی، دمنوش ها و میوه‌های پر آب مانند هندوانه گزینه‌های مناسبی هستند. می‌توانید از نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه نیز استفاده کنید اما بهتر است از زیاده روی بپرهیزید چون نیاز به دستشویی رفتن خوابتان را آشفته می‌کند. در نهایت بدانید که نوشیدنی‌هایی از نوع انواع نوشابه‌ها یا آب‌میوه‌ها باید با احتیاط مصرف شوند.

رمضان و تغذیه سالم

هرکسی برای افطار غذایی آماده می‌کند. برای افطار بهتر است از مواد غذایی سالم استفاده کنید و خوراکی‌های رایج در این ماه مانند انواع زولبیا بامیه و مواد قندی و شیرینیجات را محدود کنید. چون حتی اگر این مواد غذایی را به میزان زیاد نیز میل کنید همچنان گرسنگی را به درستی برطرف نمی‌کنند و به اصطلاح سیستم بدن را به هم می‌زنند. توصیه می‌کنیم برای افطار نوشیدنی‌های سالم برای تأمین آب بدن، خرما، انجیر خشک یا دیگر میوه‌های شیرین برای تأمین قند و فیبر و کسب انرژی سریع میل کنید. می‌توانید آب‌میوه‌های طبیعی و خانگی نیز میل کنید. نان و غلات نیز تا زمان رسیدن شام انتخاب‌های مناسبی هستند. یادتان باشد افطار باید سبک باشد و از پرخوری بپرهیزید. چون نه تنها خوردن غذاهای سنگین بدنتان را به هم می‌ریزد بلکه باعث اختلال خواب نیز می‌شود. توصیه می‌شود افطاری سبک میل کرده و بعد از مدتی شام سبکی بخورید.

برای سحر چه بخوریم؟

قبل از شروع یک روز روزه داری توصیه می‌شود که برای تأمین ویتامین بدنتان حتماً میوه مصرف کنید. جذب قندهای دیرجذب مانند سبوس و غلات کامل در طول روز شما را به مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. پروتئین نیز از دیگر نیازهای بدن است که با مصرف به عنوان مثال تخم مرغ، مرغ، ماهی و گوشت تأمین می‌شود. باید در این وعده فیبر جذب کنید. بنابراین نیاز به مواد غذایی مناسبی مانند نان‌های سبوس‌دار، جوی دو سر، میوه با پوست و غیره دارید. این مواد غذایی فیبر بدن را تأمین کرده و مدت زمان طولانی نیاز به خوردن و آشامیدن نخواهید داشت.

برای افطار بهتر است از مواد غذایی سالم استفاده کنید و خوراکی‌های رایج در این ماه مانند انواع زولبیا بامیه و مواد قندی و شیرینیجات را محدود کنید. چون حتی اگر این مواد غذایی را به میزان زیاد نیز میل کنید همچنان گرسنگی را به درستی برطرف نمی‌کنند و به اصطلاح سیستم بدن را به هم می‌زنند

رمضان و ریتم مناسب زندگی

با وجود اینکه روزه داری از سحر تا افطار است اما روزه‌داران باید سه وعده غذایی داشته باشند که شامل سحری، افطار و شام (2 تا 3 ساعت بعد از افطار) است. اگر شرایط کاری‌تان اجازه می‌دهد بعدازظهر چرت بزنید. این کار باعث می‌شود که توان و قدرت لازم را برای ادامه روز کسب کنید.

رمضان: خودتان را از نور خورشید دور کنید

توصیه اکید می‌شود که با زبان روزه از قرار گرفتن در معرض خورشید و گرما بپرهیزید. حتماً در محیط و فضایی سایه و خنک قرار بگیرید تا توان بدنی‌تان تخلیه نشود.

رمضان: این افراد در معرض خطر قرار دارند

بیماران مبتلا به دیابت که اقدام به روزه داری می‌کنند باید از پزشک خود اجازه بگیرند و به طور مرتب قند خون خود را چک کنند. این افراد باید به میزان زیادی مایعات میل کرده و از مصرف مواد قندی دوری کنند. افراد حساس و ضعیف مانند زنان باردار و سالمندان و همچنین افراد مبتلا به پرفشاری خون یا آسم نباید بدون اجازه پزشک خود روزه داری کنند و با مشاهده کمترین علامت مشکوکی باید به روزه داری خاتمه داده و پزشک خود را در جریان بگذارند. توصیه می‌شود این افراد قبل و بعد از ماه رمضان حتماً تحت معاینه قرار بگیرند.

رمضان: ورزش و باید و نبایدها

با وجود اینکه ماه رمضان و روزه داری تأثیر منفی روی افراد سالم ندارد اما لازم است که میزان فعالیت بدنی و ورزش به حداقل برسد. ورزشکاران باید احتیاط بیشتری کرده و ساعات تمرین خود را با نظر مربی و بر اساس توان بدنی‌شان تنظیم کنند.