دردسرهای دکه داران با ایجاد ممنوعیت های جدید


رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در یکسال گذشته با ایجاد ممنوعیت‌های کاری فقط ۵۰ واحد از دکه‌داران توانستند مجوز بگیرند، گفت: برای جلوگیری از عرضه کالای قاچاق و سیگار روش‌های دیگری مانند افزایش نرخ مالیات و عوارض سیگار و دخانیات وجود دارد، اما نرخ سیگار در سال‌های اخیر افزایشی چندانی پیدا نکرده است.


به گزارش ایسنا، مجتبی صفایی نشست ساماندهی سطح عرضه محصولات دخانی برای ساماندهی سطح عرضه محصولات دخانی و بررسی راهکارهای مبارزه با قاچاق و کالاهای تقلبی محصولات یاد شده، با بیان اینکه از اهداف اصلی اتاق اصناف ایران مبارزه با کالای قاچاق است، گفت: در اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق با آیین نامه‌ها و چالش‌هایی روبه رو هستیم که شرایط کار را سخت‌تر می‌کنند و بر اساس ماده ۲ قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار هر بخشنامه و مصوبه باید با نظر دستگاه مورد نظر باشد، در غیر این صورت‌ می‌توان آن را ابطال کرد.


مجتبی صفایی افزود: در بحث مبارزه با کالای قاچاق، اصناف همواره درکنار دولت است، چراکه کالای قاچاق به اقتصاد و تولید کشور ضربه می‌زند و باندهای مافیا و سوداگران را پرورش داده و همواره کشور را با چالش‌های جدی و امنیتی همراه می‌کند.


رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: باید از شفافیت فروش کالاها حمایت کنیم و در نظر داشته باشیم زمانی که سخن از نظام توزیع شفاف می‌شود، از مجموعه چند هزار نفری شاغل در مجموعه اصناف صحبت می‌کنیم که خدمات زیادی از جمله ایجاد اشتغال را ارائه می‌کنند.


دردسرهای دکه‌داران با ایجاد ممنوعیت‌های جدید


رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص فعالیت دکه‌های فروش جراید نیز اظهار کرد: دکه‌های مطبوعاتی کارشان فروش جراید و مطبوعات است و در مقطعی اجازه فروش کالاهای دیگر، بنا بر پیوست‌های اجتماعی به آنها داده شد و در یکسال گذشته با ایجاد ممنوعیت‌های کاری تنها ۵۰ واحد از دکه داران توانستند برای دریافت پروانه در سامانه ثبت نام کنند و مجوز بگیرند.


رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: اگر قرار به جلوگیری از عرضه کالای قاچاق، سیگار و دخانیات است، چرا در گام نخست برای فعالیت دکه داران ممنوعیت ایجاد می‌کنند؟ روش‌های دیگری مانند افزایش نرخ مالیات و عوارض سیگار و دخانیات وجود دارد. در سال‌های اخیر مالیات و عوارض سیگار و دخانیات با وجود اینکه برای سلامت جامعه مضر است، افزایش چندانی پیدا نکرده و در بحث آزاد سازی قیمت‌ها بسیاری از کالاها افزایش قیمت چندبرابری داشتند، اما نرخ سیگار افزایشی چندانی پیدا نکرد، لازم است ضوابط مناسبتری برای فروش کالای دخانی در نظر گرفته شود و عرضه کننده کالای دخانی بتوانند کالای شناسنامه‌دار و تولید داخلی را با ضوابط خاص به فروش برساند و با این کار از ورود کالای قاچاق قطعا جلوگیری خواهد شد.


لزوم بازنگری در مصوبات مغایر با واقعیت‌های جامعه


رئیس اتاق اصناف ایران افزود: برای مبارزه با کالای قاچاق لازم است جدیت و برخورد اصولی‌تری در مبادی ورودی کالا صورت بگیرد. این مساله نافی آن نیست که اصناف در حوزه توزیع اقدامی انجام ندهند؛ بلکه اصناف همانند گذشته به عنوان مجری سیاست‌های دولت تلاش خود را در باب مبارزه با کالای قاچاق خواهند داشت؛ بنابراین لازم است مصوباتی که مغایر با واقعیت‌های جامعه است و در زمان اجرا مشکلاتی را برای اصناف ایجاد می‌کنند بازنگری شوند و ساختار و ضوابط اصولی برای فروش شفاف کالا در نظر گرفته شود تا در زمان اجرا نیز مشکلی ایجاد نشود.


رشد فروش های زیرزمینی با ایجاد ممنوعیت های غیرکارشناسی


در ادامه نشست، رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا گفت: ایجاد ممنوعیت فروش دخانیات و سیگار برای دکه‌ها باید با ضوابط و ساختار اصولی همراه باشد و باید فکری برای شاغلان دکه دار شود. از این رو اجازه فروش دخانیات نیز باید با ساختار و ضوابط اصولی همراه باشد. برخی از مصوبات مانع روی مانع ایجاد کرده اند و باید این موانع ایجاد شده برای کسب وکارها را کنار بگذاریم. همه ما واقف هستیم که اگر ممنوعیت برای کسب و کارها ایجاد کنیم، قطعا فعالیت‌ها و فروش‌های زیرزمینی و قاچاق شکل می‌گیرد. مثل عرضه قلیان در سفره خانه ها.


نوروزی در گزارشی اظهار کرد: در شش ماه گذشته بالاترین آمار برخورد با کالاهای قاچاق را داشتیم. اینکه بتوانیم در مدیریت بازار با اجرای مصوبات درست و کارشناسی شده بازار را مدیرت کنیم قطعا هزینه کمتری را پرداخت خواهیم کرد البته باید بپذیریم که برخی از مصوبات ما قانومند نیستند.


تاثیر مثبت تبلیغات فرهنگی از سوی وزارت بهداشت 


در ادامه نشست قاسم نوده فراهانی خزانه دار و نماینده وزیر صمت در هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه کاهش مصرف دخانیات به ویژه دخانیات تقلبی و قاچاق یک دغدغه برای کشور است، افزود: زمانی برای آزمون و خطا نداریم و باید از برخی مصوبات غیراصولی گذشته درس بگیریم و کار کارشناسی شده انجام دهیم.


نوده فراهانی‌ تصریح کرد: در بحث کاهش فروش سیگار در سال‌های گذشته وزارت بهداشت در دوره ای با تبلیغات مناسب که بازخورد خوبی داشت باعث کاهش میزان مصرف سیگار در فضای عمومی شد. این تبلیغات اثرگذار بود و باید ادامه داشته باشد.


نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران افزود: ۱۰۰ درصد مخالف عرضه و فروش کالای قاچاق هستیم و مبارزه با کالای قاچاق در اولویت سیاست‌های اتاق اصناف ایران قرار دارد ولی برخوردها و مصوبات نیز باید اصولی و درست باشد و بحث عرضه و فروش کالای دخانی نیز باید با ضوابط و شناسنامه دارشدن کالا صورت بگیرد.


چند وظیفه برای اتحادیه های ذی‌ربط

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز