فرود تاریخ ساز کاوشگر هندی روی قطب جنوب ماه


هند به تازگی به چهارمین کشوری تبدیل شده که بر روی ماه فرود آمده است و همچنین این اولین کاوشگری است که در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود می‌آید.


به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای  چاندرایان-۳ امروز(۲۳ اوت) به آرامی در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد و نقطه عطف بزرگی را برای این کشور رقم زد. هند اکنون چهارمین کشوری است که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین بر روی ماه فرود می‌آید.


به گفته‌ی سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO)، این فرود تاریخی در ساعت ۸:۳۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۶:۰۳ به وقت ایران) رخ داده است.


سریدهارا سومانات(Sreedhara Somanath) رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند پس از این فرود گفت: فرودی نرم روی ماه! هند روی ماه است!


نارندرا مودی(Narendra Modi)، نخست وزیر هند در سخنرانی پس از فرود گفت: این موفقیت متعلق به تمام بشریت است و به ماموریت‌های دیگر کشورها در ماه کمک خواهد کرد. من مطمئن هستم که همه‌ی کشورهای جهان قادر به کسب موفقیت هستند. همه‌ی ما می‌توانیم به ماه و فراتر از آن دست یابیم.


این ماموریت شامل یک فرودگر به نام ویکرام(Vikram ) است که یک ماه‌نورد کوچک به نام پراگیان(Pragyan ) را حمل می‌کند. به زودی، این ماه‌نورد خورشیدی با نام پراگیان(در زبان سانسکریت به معنای «خِرَد») از فرودگر ویکرام فضاپیمای چاندرایان-۳ خارج می‌شود. این دو ربات یک روز قمری یعنی حدود ۱۴ روز زمینی را صرف کاوش در خانه‌ی جدید خود خواهند کرد و هدف آنها جمع آوری داده‌های علمی در مورد ترکیب ماه قبل از خالی شدن باتری‌هایشان پس از غروب خورشید است.


فرود تاریخ‌ساز کاوشگر هندی روی قطب جنوب ماه


چاندرایان-۳ دومین تلاش هند برای فرود در نزدیکی قطب جنوب ماه بود، منطقه‌ای که عمدتا ناشناخته است و مورد توجه دانشمندان و طرفداران اکتشافات فضایی قرار گرفته است. تصور می‌شود که این منطقه دارای مقادیر زیادی یخ‌آب است که در صورت دسترسی به آن‌ها، می‌توان برای سوخت موشک و پشتیبانی حیات برای ماموریت‌های سرنشین‌دار آتی آن‌ها را استخراج کرد.


اولین تلاش این کشور برای فرود روی ماه، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹، با شکست مواجه شد و فضاپیمای چاندرایان-۲ به دلیل یک نقص نرم افزاری به ماه برخورد کرد.


هنگامی که خورشید امروز در محل فرود مورد نظرطلوع کرد، بخش کنترل ماموریت در مقر سازمان فضایی هند در بنگالورو به فرودگر دستور داد تا فرود خود روی سطح ماه را آغاز و سیستم فرود کاملا خودکار خود را فعال کند.


فرودگر ویکرام در منطقه‌ی مورد نظر، تقریبا در ۷۰ درجه عرض جغرافیایی جنوبی، فرود آمد. این مکان نزدیک به جایی است که روسیه امیدوار بود اولین ماموریت ماه خود را پس از ۴۷ سال یعنی “https://www.isna.ir/news/1402052918570/%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%86%D9%81%D8%AC%D8%B1-%D8%B4%D8%AF”>لونا-۲۵ را در روز دوشنبه(۲۱ اوت) در آن فرود بیاورد. با این حال، این تلاش شکست خورد و فرودگر روسیه منهدم شد.


فرود تاریخ‌ساز کاوشگر هندی روی قطب جنوب ماه


اکنون که ویکرام در ماه مستقر شده است، انتظار می‌رود پراگیان روی سطح ماه حرکت کند و شروع به تجزیه و تحلیل خاک و سنگ‌های ماه کند.


فرودگر ویکرام مجهز به تجهیزاتی برای کاوش در خاک ماه برای ثبت دمای آن است و همچنین با کمک یک لرزه‌سنج، داده‌های لرزه‌ای ماه را ثبت می‌کند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم دستگاه تصفیه آب
بیشتر بخوانیمروش‌های انتخاب و خرید نهال‌های سالم برای باغبانی