اقامه عزای زائران رضوی در شام غریبان حسینی


ایسنا/خراسان رضوی زائران حریم رضوی با شمع‌های روشن در شام غریبان سید و سالار شهیدان عرض ارادت خود را به ساحت مقدس اهل بیت(ع) نشان داده و اقامه عزا کردند.


در شامگاه غربت غریبانه شهادت سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، مشهدالرضا غرق در ماتم و اندوه بود و زائران و مجاوران برای عرض تسلیت به امام غریبان در شام شهادت جد بزرگوارشان شمع به دست در خیابان‌های اطراف حرم جمع شده بودند تا به ساحت مقدس رضوی عرض ارادت کنند.


هر کدام از ارادتمندان در گوشه و کناری شمعی را روشن کرده و زیر لب نجوا کنان حرف دل می‌گفتند و اشک ماتم می‌ریختند. یکی روضه رقیه می‌خواند، یکی روضه زینب و آن دیگری ذکر حسین(ع) و عباس باب‌الحوائج را زمزمه می‌کرد.


هر ارادتمندی به سهم خود و به سبک خود عزادار حسین(ع) است. پس از عبور از خیابان‌های منتهی به حرم وارد این حریم قدسی می‌شوی طبق رسم سالیان سال است که آیین شام غریبان شهادت سید و سالار شهیدان در شامگاه عاشورای حسینی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در بارگاه ملکوتی رضوی با حضور خادمان، عزاداران و دلسوختگان ساحت قدسی سیدالشهدا(ع) برگزار می‌شود.


این مراسم حزن‌انگیز هر ساله پس از اقامه نماز مغرب و عشاء آغاز و سپس خدام بارگاه امام علی بن موسی الرضا(ع) در حالی که لاله‌های شمع فروزان را در دست دارند، از مقابل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی واقع در چهارراه شهدای مشهد به‌سوی بارگاه قدس رضوی حرکت کرده و در صحن انقلاب اسلامی حرم رضوی گرد هم می‌آیند.


این آیین سنتی پس از یک توقف ۲ ساله مانند گذشته با حضور خیل عظیم زائران و مجاوران عزادار و در حرم مطهر رضوی برگزار شد.  در ابتدا این مراسم آیینی با تلاوت آیات نورانی کلام وحی آغاز و در ادامه با نوای مرثیه‌سرایی ذاکران اهل‌بیت(ع) خدام و زائران عزادار طنین عزا سر دادند و در اندوه شهادت سیدالشهدا(ع) اشک ماتم ریختند و همنوا با خاندان نبوت و دلدادگان به ساحت امام حسین(ع) به نیابت از همه ارادتمندان حضرتش عزاداری کردند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز