امکانات فراهم است پزشک و پرستار نداریم


رئیس بیمارستان فیروزآبادی تهران ضمن تشریح نحوه فعالیت و وضعیت فعلی این بیمارستان، کمبود نیروی انسانی را مهم‌ترین چالش این مرکز درمانی خواند و گفت: در بُعد نیروی پزشکی و پرستاری کمبود فاحش داریم و این درحالی است که امکانات، تجهیزات و … فراهم است اما به دلیل کمبود نیرو نتوانستیم به بالاترین حد پتانسیل خود برسیم.


به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدرضا فیروزآبادی در سال ۱۳۱۳ با حقوق چند دوره از نمایندگی خود در مجلس شورای ملی اقدام به ساخت بیمارستانی در منطقه شهر ری کرد. بیمارستانی که بر اساس آنچه که هنوز هم بر سر در آن نقش بسته است «وقف است بر فقرا و رعایا و غربا و بیچارگان» و همچنان طی ۸۹ سال گذشته دغدغه خدمت به قشر کمتر برخوردار جامعه را دارد.


این روزها مریضخانه‌ای که کار خود را با ۲ اتاق شروع کرده بود، دچار تغییر و تحولات زیادی شده است؛ اما همچنان با وجود مشکلاتی نظیر کمبود نیروی انسانی، برخی اخطارهای ایمنی و آتش‌نشانی، عدم دریافت به موقع مطالبات و… خدمت رسان بخش بزرگی از مردم، در شهر ری است.


امکانات فراهم است؛ پزشک و پرستار نداریم


دکتر علی طیبی در بخش دوم گفت‌وگوی تفصیلی خود با ایسنا،‌ با اشاره به اینکه برخی مراجعین بیمارستان فیروزآبادی توان مالی کافی ندارند، گفت: علاوه بر هموطنان خودمان، ما خدمت‌رسان تعداد زیادی از اتباع هستیم که آنها هم بضاعت مالی کافی ندارند که به مجموعه ما مراجعه می‌کنند و در مواردی از آنجایی که نمی‌توانند هزینه‌ای را پرداخت کنند یا از آنها مدرک هویتی گرفته و آنها را مرخص می‌کنیم و یا اگر هم مدرک نداشته باشند، نهایتا باید آنها را ترخیص کنیم.


بخش اول گفت‌وگوی دکتر علی طیبی با ایسنا را از اینجا بخوانید:


“https://www.isna.ir/news/1402010501516/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DB%8C%D8%B6%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF”>ماجرای مریضخانه‌ای که با حقوق یک “نماینده مجلس” ساخته شد


وی با تاکید بر اینکه هیچ فردی به خاطر شرایط مالی از ارائه خدمت محروم نمی‌شود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خدمت به این شکل به افراد بی‌بضاعت پرداخت شده است و بیمارستان هیچ پولی در مقابل آن دریافت نکرده است.


وی افزود: هرچند که با توجه به ماهیت شکلگیری بیمارستان، کمک به افراد کم برخوردار از دغدغه‌ها و اولویت‌های بیمارستان است اما، با توجه به افزایش هزینه‌ها ما هم نیاز به کمک داریم تا بتوانیم به خوبی پاسخگوی نیاز مراجعین باشیم و مجموعه را سرپا نگه داریم. نگاه ما تنها حفظ شرایط موجود نیست، بلکه دوست داریم بیمارستان به بهترین نقطه ارائه خدمت برسد.


وی به نحوه فعالیت بیمارستان در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ بخش جراحی و بستری بیمارستان با ۶۰ تخت در حال فعالیت بود و دیگر ظرفیتی برای اضافه کردن وجود نداشت؛ آن زمان سعی می‌کردیم با مدیریت بیماران مشکلات ظرفیتی را برطرف کنیم. مدتی بعد با تخریب قسمت‌های قدیمی برای ساخت ساختمان‌های جدید اقدام شد تا در نهایت در مردادماه سال ۱۴۰۱ بخش جدید آغاز به کار کرد. البته طرح توسعه بیمارستان همچنان ادامه دارد.


او درخصوص آمار مراجعات به بیمارستان فیروزآبادی، بیان کرد: با آغاز طرح توسعه بیمارستان، آمار مراجعه به اورژانس که حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در روز بود، الان به حدود ۱۲۰ مراجعه در روز رسیده است. این موضوع سبب افزایش ضریب اشغال تخت تا دو برابر آمار گذشته شده است. از طرفی با توجه به اینکه از مردادماه ۱۴۰۱ کلینیک ویژه بیمارستان راه‌اندازی شد تا همه روزه از ساعت ۱۴ با حضور تمام تخصص‌های پزشکی پاسخگوی نیاز به خدمات دولتی باشد، به این ترتیب ظرفیت پذیرش بیماران، ضریب اشغال تخت و به دنبال آن درآمد بیمارستان افزایش یافت.


امکانات فراهم است؛ پزشک و پرستار نداریم


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در پاسخ به سوالی درباره ایمنی ساختمان‌های بیمارستان، توضیح داد: با وجود بازسازی‌ها و نوسازی‌های انجام شده اما ما هم مبتلا به موضوعاتی نظیر اخطار ایمنی و آتش‌نشانی هستیم؛ زیرا بلوک قدیمی که بخش‌های ICU بیمارستان در آنجا قرار دارد هنوز بهسازی نشده است. با توجه به اینکه آتش‌نشانی این قسمت از مجموعه را تایید نکرد، احیای آن بخش در دستور کار ما قرار دارد و با نظارت دانشگاه و دفتر فنی مرحله به مرحله پیش‌ می‌رویم و شاید جزو بیمارستان‌های پیش‌رو در این زمینه باشیم.


طیبی درخصوص چالش‌هایی که کرونا برای این مرکز درمانی رقم زد، گفت: در پیک‌های سنگین کرونا همه بیمارستان‌ها دچار چالش شدند و ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم و حتی چالش‌های بیشتری هم داشتیم چراکه می‌توان گفت پوشش دهی تمام منطقه شهر ری به عهده ما بود. با آغاز شیوع کرونا اعمال الکتیو (غیرضروری) لغو شدند و همین سبب شد درآمدهای بیمارستان کاهش چشمگیری یابد و این در حالی بود که بار کاری افزایش یافته بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه افراد زیادی را در زمان کرونا به واسطه این بیماری از دست دادیم،‌ بار روحی این موضوع هم چالش مهم دیگر ما بود که خانواده بیمار با خاطره بد مرکز را ترک می‌کردند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از فروکش کردن پیک‌های کرونا بیمارستان با چالش لیست انتظار ارائه خدمت مواجه شده است یا خیر؟، افزود: سعی می‌کنیم خدمات سرپایی را با کمترین لیست انتظار ارائه دهیم. از طرفی ما محدودیت زمانی برای انجام اعمال جراحی الکتیو قائل نشدیم و حتی برخی اعمال شاید تا نیمه‌های شب به طول بیانجامد. سعی کردیم لیست انتظار طولانی اتفاق نیفتد البته تنها بُعد ارائه خدمت مهم نیست بلکه باید از نظر تعداد تخت هم آمادگی پذیرش وجود داشته باشد که ممکن است در این زمینه چالش داشته باشیم؛ زیرا نیروی انسانی کافی برای راه‌اندازی تخت‌های بیشتر وجود ندارد.


امکانات فراهم است؛ پزشک و پرستار نداریم


او با اشاره به اینکه تعداد تخت‌های مصوب بیمارستان ۵۴۱ تخت است که اکنون ۲۸۱ تخت فعال است، دلیل فاصله زیاد تعداد تخت فعال تا تعداد تخت مصوب را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته در حال رفع این مشکل هستیم اما در بُعد نیروی پزشکی و پرستاری کمبود فاحش داریم و این درحالی است که امکانات، تجهیزات و … فراهم است اما به دلیل کمبود نیرو نتوانستیم به بالاترین حد پتانسیل خود برسیم. در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت درخواست خود را مطرح کرده‌ایم، کمک‌هایی انجام می‌شود اما چالش نیروی انسانی در کل کشور وجود دارد.


وی با تاکید بر اینکه معضل کمبود نیرو تنها شامل پزشکان نیست، افزود: این چالش در مورد نیروهای پرستاری هم وجود دارد؛ اگر استاندار نیروی انسانی پرستاری به ازای هر تخت ۱.۱ است ما با ۰.۷ پرستار به ازای هر تخت بیمارستان را با تعداد تخت فعلی اداره می‌کنیم و مجموعه با اضافه کار پرسنل و حداقل نیرو به کار خود ادامه می‌دهد.


امکانات فراهم است؛ پزشک و پرستار نداریم


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران،‌ تاکید کرد: البته با توجه به موقعیت جغرافیایی بیمارستان فیروزآبادی و فاصله تا شهر تهران این امر هم چالشی برای نیروی انسانی است که باید ساعت‌ها و یا کیلومترها برای رسیدن به بیمارستان در مسیر باشند و همین امر سبب کاهش اقبال پزشکان و کادر درمان برای حضور در بیمارستان است.


وی افزود: تمام سعی ما بر ماندگاری پزشکان و پرسنل است تا بیماران ما برای انتخاب پزشک معالج بین هر دو گروه پزشکان جوان و پزشکان قدیمی‌تر و با تجربه‌تر حق انتخاب داشته باشند. از سال ۱۳۹۵ تاکنون سعی در جذب اعضای هیئت علمی داشتیم و کمترین ریزش را در این بخش داشتیم و به دنبال افزایش جذابیت‌ها برای ماندگاری پزشکان هستیم.


وی افزود: بخش‌های درمانی بیمارستان درآمدی برای ما ندارد و بیشترین چیزی که به اداره مالی بیمارستان کمک می‌کند اتاق عمل‌ و ICU ها هستند اما قطعا همان هم برای جراح راضی کننده نیست. تعداد بسیار زیادی پزشک در کشور وجود دارند اما آیا همگی حاضر به کار کردن در مراکز دولتی با تعرفه‌های فعلی هستند؟ از طرفی سقف کارانه نیز پزشکان را محدود می‌کند و انگیزه پزشک را کاهش می‌دهد و در کنار آن مالیات پلکانی از پزشکان نیز اخذ می‌شود.


او با تاکید بر اینکه تعرفه‌های بخش درمانی به هیچ عنوان با هزینه‌ها همخوانی ندارد، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها عملا هیچ منطقی پشت تعرفه درمانی نیست و ارائه دهنده خدمت برای ادامه فعالیت دچار مشکل می‌شود. هیچ تناسبی میان هزینه خدمتی که ارائه می‌شود با هزینه‌ای که از بیمار دریافت می‌شود، وجود ندارد و کسانی که دست‌اندرکار این موضوع هستند باید تصمیمات را بازنگری کنند که هم مردم و هم ارائه دهندگان خدمت از این نقطه سود ببرند.


وی گستردگی فضای فیزیکی بیمارستان را یکی از نقاط قوت مرکز آموزشی_درمانی فیروزآبادی خواند و اظهار کرد: در این فضا می‌توان با شرایط راحت‌تری طرح‌های توسعه را دنبال کرد البته قبلا با توجه به اینکه ساختمان‌های درمانی با فواصل زیادی از یکدیگر قرار داشتند مشکلاتی در جابه‌جایی بیماران و دستگاه‌ها داشتیم و همین سبب خرابی برخی دستگاه‌های ما هم می‌شد اما این چالش هم مرتفع شد.


امکانات فراهم است؛ پزشک و پرستار نداریم


او درخصوص وضعیت خرید، تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستان‌ فیروزآبادی، تصریح کرد: یکی از بزرگترین معضلات سرویس‌دهی به دستگاه‌ها است زیرا خیلی اوقات شرکت‌ها از بیمارستان طلبکار هستند؛ چراکه بیمارستان به دلیل بدهی بیمه‌ها توانایی خود در پرداخت هزینه‌ها را از دست داده است. از طرفی موضوع تحریم‌ها نیز بر خرید و تعمیر دستگاه اثرگذار است اما در هر صورت با هر شیوه‌ای که توانستیم سعی در برطرف کردن مشکل داشتیم و تاکنون مشکل پایدار نداشتیم و با کمک خیرین و دانشگاه از موانع این چنینی عبور کردیم.


وی درباره مشکلاتی که بیمارستان با بیمه‌ها و عدم پرداخت مطالبات دارد،‌ گفت: این بدهی‌ها ابتدا در اداره بیمارستان و به دنبال آن در خدمت‌دهی به مراجعین مشکل‌آفرین است. متاسفانه بدهی برخی بیمه‌ها به یک سال هم می‌رسد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا