نقش رسانه ها و مطبوعات در ارتقای فرهنگ شدآمدی

0 111

آمل امروز/ نقش رسانه ها و مطبوعات در ارتقای فرهنگ شدآمدی

رسانه ها در آگاهی جوامع نقش مهمی دارند . بعضی ها می گویند : جهان در دست کسی است که رسانه ها را در اختیار دارد . رسانه ها نقش اساسی در تغییر عادات دارند چون باورهای توده را نشر می دهند و رسانه های گروهی حلقه اتصال جامعه با محیط کوچک خانواده هاست . رسانه ها ، از عوامل اصلی نوآوری و خلاقیت و در نتیجه عوامل تحرک و پیش برنده توسعه فرهنگی هستند .

رسانه ها با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون باورهای محلی، باید جنبه های بی احترامی به حقوق یکدیگر در ترافیک را بشناسند و برای پرهیز از رفتارهای پرخطر در ترافیک و حوادث رانندگی با توجه به مبانی و اصول جامعه ، پیام های مناسب را اشاعه دهند .

کشور های توسعه یافته در ۲ دهه اخیر توانسته اند تراژدی غم انگیز مرگ انسان ها در حوادث را با اقدامات علمی و عملی کاهش دهند و اداره و کنترل آن را به واقعیتی دست یافتنی تبدیل کنند تا میزان تلفات کاهش یابد .

اولین گام در این راه استفاده از رسانه در بهبود رفتار شهری است . اختصاص بودجه در بخش آموزش رفتارهای ترافیکی از طریق رسانه های جمعی هزینه نیست ، بلکه سرمایه گذاری برای سلامت و ایمنی شهروندان است . آموزش و رسانه در ارتقای فرهنگ ترافیک ، تاثیر شگرفی در تغییر نگرش و باور آحاد جامعه دارد .

از ابزار های مهم و کارآمد کاهش تصادفات و افزایش ایمنی ، ابزارهای فرهنگی است،بسترهای فرهنگی شرط لازم برای تغییرات اجتماعی هستند و برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی ، رسانه ها بیشترین تاثیر و توان را دارند.

باید تغییراتی اساسی برای عادت های عمومی مردم در ترافیک ایجاد کرد . با چنین رویکردی سوار شدن بر امواج رسانه ها و استفاده علمی و درست از آن ها ما را به هدف می رساند . یعنی ارتقای ایمنی و اصلاح رفتار های ترافیکی مردم . رسانه ها برای اصلاح هنجار های ترافیک باید مجموعه ای از برنامه های زیر را مورد توجه قرار دهند:

اول : به اصلاح هنجارهای ترافیک به عنوان یک فرآیند پیچیده توجه کنند.فرهنگ، پدیده ای بسیار پیچیده و دارای تعاملات مختلف است و شهروندان باید به درک این تعاملات بپردازند که ناشی از نگرش جامع و تشخیص ارتباط میان بخش های گوناگون فرهنگی است.

دوم : اصلاح رفتار ترافیک فرآیندی تدریجی است .رفتار های ما ، ریشه تکاملی دارد و بر اساس باور های جامعه پدیده ای فرهنگی شکل میگیرد . نمیتوان در یک بازه زمانی کوتاهی تغییرات و تحولات رفتاری عمیقی در رفتارهای ترافیکی شهروندان ایجاد کرد.

سوم : اصلاح رفتار ترافیکی فرآیندی همگانی است . ترافیک ، بخشی از رفتارهای روزمره است و رسانه ها براساس مشارکت اجتماعی باید برای رواج رفتار درست ترافیک ، برنامه هایی را تدارک و تدوین کنند.

چهارم : اصلاح رفتار ترافیک ، فرآیندی دانش افزاست. رسانه ها باید برای آگاهی جامعه و مردم نسبت به ترافیک ، آلودگی ترافیکی ، وسایل کنترل ترافیک و ... به عنوان مجموعه ای از اطلاعات عمومی که پایه ضروری داشته است توجه کنند.

از بعد دیگر برای بهبود مدیریت فرهنگی ترافیک در شهر ، مطبوعات هم به عنوان ابزاری می توانند نقش مفید و سودمندی در هدایت و تغییر نگرش شهروندان به آموزش داشته باشند .

مطبوعات از طریق ارتقای سطح آگاهی و مشارکت اجتماعی و آموزش فرهنگ ترافیک در قالب طنز ادبی ، تصاویر، کاریکاتور، نقاشی، خبرنامه و ... در سطوح گوناگون آثار موثری در آموزش پذیری رفتار ترافیک دارند . مطبوعات به طور مستقیم بر مخاطبان خود بر اساس چنین فرآیندهایی تاثیر می گذارند.

تهیه و تنظیم : ستواندوم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران

شما همچنین ممکن است مانند بیشتر از نویسنده

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.